هلدینگ ها و پترویی ها طرح جامع صنایع پایین دست را تدوین کنند/ لزوم بازار سازی محصولات پتروشیمی ایران در دنیا
در ایران به دلیل اینکه دسترسی به خوراک وجود دارد و صنعت پتروشیمی هم مواد پایه ای و واسه ای تولید می کند، صنایع پایین دستی پتانسیل های بالایی برای راه اندازی دارند.
اعتراف نماینده اتاق تهران به ظرفیت بی نظیرصنعت پایین دست پتروشیمی :
به گزارش پترون صنایع پایین دستی پتروشیمی ایران نیاز به سرمایه گذاری دارد. به گفته کارشناسان این صنایع پایین دستی پتانسیل های زیادی دارد و می توان با سرمایه گذاری این پتانسیل ها را فعال کرد. چند روز گذشته مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از معرفی 70 طرح پایین دستی پتروشیمی در منطقه ماهشهر برای سرمایه گذاری خبر داد. به هرحال هزینه سرمایهگذاری در این صنایع نسبتا پایین و اشتغالزایی و تاثیر آن بر توسعه تکنولوژی بسیار بالاست این صنایع معمولا در گروه صنایع کوچک و متوسط و فناوری محور (Tech Base) و با اشتغالزایی بالا طبقهبندی میشوند. درباره سرمایه گذاری و پتانسیل صنایع پایین دستی مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران اعلام کرد: صنایع پایین دستی مانند صنایع بالادستی به سرمایه گذاری های کلان نیاز ندارد و می توان با حداکثر 40، 50 میلیون دلار این صنعت را راه اندازی کرد.
*پتانسیل صنایع پایین دستی در ایران چه میزان است؟
در ایران به دلیل اینکه دسترسی به خوراک وجود دارد و صنعت پتروشیمی هم مواد پایه ای و واسطه ای تولید می کند، صنایع پایین دستی پتانسیل های بالایی برای راه اندازی دارند.
*میزان سرمایه گذاری در این صنایع چه میزان است؟
صنایع پایین دستی مانند صنایع بالادستی به سرمایه گذاری های کلان نیاز ندارد و می توان با حداکثر ۴۰، ۵۰ میلیون دلار این صنعت را راه اندازی کرد.
*چه چالشی در این راه وجود دارد؟
مشکل صنایع پایین دستی این است که متولی ندارد. به عبارتی اگر می خواهیم صنایع پایین دستی راه اندازی شود، باید مانند جهشی که در خود پتروشیمی انجام شد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خودش به عنوان لوکوموتیو حرکت عمل کرد، یک سازمان هم متولی راه اندازی صنایع پایین دستی شود.
*چه راه حلی برای آن می توان ارائه داد؟
به اعتقاد من همه هلدینگ های پتروشیمی و شرکت های بزرگ با توجه به نوع محصولی که تولید می کنند و می توانند خوراک محصولات پایین دستی را فراهم کنند، موظف شوند، طرح جامع صنایع پایین دستی ارائه کنند. البته در این طرح جامع صنایع پایین دستی باید خود این هلدینگ ها و شرکت های بزرگ مشارکت سهام داری داشته باشند. چرا که آن صنعت بتواند در واقع تضمین خوراکش را به همراه داشته است. در غیر این صورت فردای روزی ممکن است یک مرتبه پتروشیمی ها اعلام کنند که می خواهند محصولاتشان را تنها صادر کنند و به بازار داخل ندهند.
*وضعیت بازاریابی و مارکتینگ این صنایع پایین دستی باید چگونه پیش برود؟
برای به دست آوردن بازار صنایع پایین دستی، باید هم زمان مارکتینگ آنها را در بازارهای جهانی انجام دهیم تا بتوانیم رقابت کنیم. به هرحال بازار محصولات پتروشیمی، بازاری به شدت رقابتی است. اگر این مارکتینگ و بازاریابی همزمان انجام نشود، نمی تواند سهمی از بازار خارجی هم به دست آورد.
0 Comments