معاون آخوندی خبر داد:

احتمال افزایش نرخ سوخت در سال٩٧/گرانی سوخت مصرف را کاهش نمی دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی، از احتمال اجرای افزایش نرخ حامل های انرژی در قالب بودجه سال آتی خبر داد و گفت: گرانی سوخت، لزوما مصرف را کاهش نمی دهد.

حمل و نقل

به گزارش پترون به نقل از مهر، در حالی که پس از تقدیم لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۷ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، بحث های حاشیه ای مردم، رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیرامون تعدادی از بندهای آن بالا گرفته؛ ناگهان انتشار خبر احتمال افزایش ۵۰۰ تومانی و جهش وار قیمت بنزین و ۱۰۰ تومانی گازوئیل، باعث ورود شوک دیگری به جامعه شد.

به گفته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، دولت در قانون بودجه سال جاری، مجوز افزایش نرخ گازوئیل تحت عنوان اخذ مالیات از نفت گاز را دارد؛ اما به دلیل پاره ای ملاحظات همچون افزایش نرخ تورم، با اجرای آن مخالف بود.

احتمال تورم در بخش کالاهای اساسی و مصرفی با گرانتر شدن گازوئیل

به دلیل آنکه بخش مهمی از حمل و نقل کالای کشور (بیش از ۹۰ درصد) اعم از کالاهای اساسی و مصرفی از طریق جاده جابه جا می شود، قطعا افزایش نرخ گازوئیل به افزایش نرخ حمل کالا و نهایتا افزایش قیمت تمام شده محصولات منجر خواهد شد؛ این در حالی است که دولت حتی در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی، باز هم در حال پرداخت یارانه به بخش حمل و نقل است.

در حال حاضر، نرخ گازوئیل در کشور لیتری ۳۰۰ تومان است و قیمت جدید آن لیتری ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که علی رغم همین افزایش بیش از ۳۳ درصدی نرخ گازوئیل، باز هم نرخ نفت گاز (گازوئیل) با فوب خلیج فارس که در حال حاضر لیتری ۱۴۰۰ تومان است، کمی بیش از یک سوم قیمت فاصله دارد و دولت همچنان به پرداخت یارانه به بخش حمل و نقل عمومی بار و مسافر، ادامه خواهد داد.

به دلیل بهره وری پایین بخش حمل و نقل جاده ای در اثر فرسوده بودن ناوگان، هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا، حدود ۲۰ درصد تخمین زده می شود که به خاطر تخصیص یارانه به آن، اگرچه در بهای سبد کالای مصرفی مردم به صورت آشکار مؤثر نیست؛ اما این یارانه های پنهان سبب از بین رفتن منابع ملی برای نسل های آینده می شود؛ این در حالی است که نرخ گازوئیل در سایر کشورها، بعضا بین ۳ تا ۵ برابر نرخ آن در ایران تخمین زده می شود؛ اما هزینه حمل در قیمت تمام شده کالا، حدود ۳ تا ۵ درصد است.

از همین رو است که بسیاری از کارشناسان، اصلاح و منطقی کردن قیمت حامل های انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای را به صورت یک فرآیند چند ساله که از شوک تورمی جلوگیری کند، اقدامی مثبت ارزیابی می کنند؛ البته در صورتی که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای بینجامد.

نقش افزایش نرخ سوخت در بهبود عملکرد بخش مسافری

دولت دوازدهم با هدف ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی درون و برون شهری، تلاش دارد قیمت حامل های انرژی در بخش مصارف شخصی و خودروهای بنزینی را گران کند تا مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی روی بیاورند. اقدامی که بدون افزایش زیرساخت های حمل و نقل عمومی در بخش درون شهری، ممکن است به یک فاجعه منجر شود.

در بخش مسافری برون شهری نیز، به دلیل آنکه افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ گازوئیل در هر لیتر، رقم چندان اثرگذاری بر روی قیمت بلیت اتوبوس ها نیست و از سوی دیگر، هم توسعه زیرساخت های جاده ای در سال های اخیر رشد مناسبی داشته و هم ناوگان مسافری جاده ای با افزایش ظرفیت قابل توجهی روبه رو بوده؛ به گونه ای که هم اکنون با ظرفیت خالی تردد می کند، ضمن اینکه امکان پاسخگویی حمل و نقل عمومی برون شهری به افزایش تقاضای سفرها وجود دارد.

آیا ایمنی حمل و نقل جاده ای با افزایش بنزین و گازوئیل ارتباط مستقیم دارد؟

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز به تازگی، در همایش ایمنی حمل و نقل با انتقاد از ارزان بودن سوخت، گفت: ایران دومین کشور دنیا از نظر ارزان بودن سوخت است و تا زمانی که قیمت بنزین ارزان باشد، مردم به جای استفاده از حمل و نقل عمومی برای سفرهای بین شهری، از خودروی شخصی استفاده می کنند که به افزایش تصادفات جاده ای و خسارات فراوان مالی و جانی منجر می شود.

مهرداد تقی زاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست خبری هفته دوم آذرماه خود اعلام کرده بود که یکی از عوامل بالا بودن آمار کشته های تصادفات جاده ای در ایران، ارزان بودن بنزین و استفاده فراوان مردم از خودروهای شخصی است.

این اظهارات با واکنش مردم و کارشناسان روبه رو شده بود که راه حل افزایش ایمنی سفرهای برون شهری را ارتقای ایمنی در ساخت و ساز جاده ها و نیز افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل عنوان می کردند.

دولت درآمد گرانی سوخت را به حمل و نقل عمومی بدهد

در این میان، داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرای تصمیم دولت برای افزایش نرخ حامل های انرژی با بیان اینکه از زمان اجرای این تصمیم اطلاع دقیقی ندارم، اظهار داشت: احتمال دارد این افزایش نرخ سوخت، در قالب بودجه سال ۹۷ اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، منطقی شدن قیمت حامل های انرژی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توصیه من به دولت این است که درآمد ناشی از افزایش قیمت سوخت، صرف توسعه متروی کلان شهرها و حمل و نقل عمومی شود.

وی ادامه داد: همچنین به نظر می‌رسد باید بخشی از درآمدهای دولت از محل افزایش نرخ سوخت، به عنوان یارانه خرید اتوبوس نو به شهرداری ها و شرکت های حمل و نقل و مالکان اتوبوس های قدیمی پرداخت شود تا مردم آثار نوسازی اوگان حمل و نقل را از نزدیک ببینند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: صرف افزایش قیمت بدون توسعه حمل و نقل عمومی، موجب کاهش مصرف سوخت نخواهد شد.

 

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده *
پست الکترونیک
کد امنیتی
ارسال یادداشت ارسال

جدیدترین ها

دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ابلاغ شد

دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی ابلاغ شد

شورای رقابت دستورالعمل ۱۱ ماده ای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی را ابلاغ کرد.

 زنگنه: برای افزایش قیمت بنزین تصمیم نهایی گرفته نشده است

زنگنه: برای افزایش قیمت بنزین تصمیم نهایی گرفته نشده است

وزیر نفت گفت: تصمیم نهایی برای افزایش قیمت بنزین در دولت گرفته نشده است.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی؛

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

قیمت پایه محصولات پتروشیمی دقایقی پیش از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد.

سرمایه گذاری در صنعت نفت شیل آمریکا در حال افزایش است

سرمایه گذاری در صنعت نفت شیل آمریکا در حال افزایش است

تامین کنندگان مالی در حال تزریق سرمایه به بخش نفت شیل آمریکا هستند و مسیر را برای تداوم روند رو به رشد تولید نفت آمریکا تا اواسط دهه آینده هموار نموده اند.

کاهش سهم خوراک مایع در سبد پتروشیمی ها/ «اتان» جای «نفتا» را در سبد خوراک گرفت

کاهش سهم خوراک مایع در سبد پتروشیمی ها/ «اتان» جای «نفتا» را در سبد خوراک گرفت

مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به توافق با شرکت ملی نفت ایران برای ساخت NGL ۲۳۰۰ از جایگزین شدن اتان با خوراک های مایع در سبد تامین خوراک این مجتمع پتروشیمیایی خبر داد.

برخی شرکت های باربری ۸۰ درصد هزینه حمل را کمیسیون می گیرند

یک فعال صنفی حمل و نقل جاده ای؛

برخی شرکت های باربری ۸۰ درصد هزینه حمل را کمیسیون می گیرند

رئیس یک تشکل صنفی رانندگان و کامیونداران گفت: به دلیل عدم نظارت سازمان راهداری بر شرکت های باربری، این شرکت ها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد هزینه حمل را به عنوان کمیسیون خود برمی دارند.

پربیننده ترین ها

استخدام شرکت پتروپالایش کنگان + توضیح شرکت

استخدام شرکت پتروپالایش کنگان + توضیح شرکت

شرکت پتروپالایش کنگان در نظر دارد بر اساس ضوابط و مقررات و آیین نامه استخدامی شرکت، ۱۶۸ نفر آقا در رشته مختلف استخدام می کند.

جزئیات آزمون استخدامی وزارت نفت

جزئیات آزمون استخدامی وزارت نفت

آگهی استخدام وزارت نفت تا چند روز آینده منتشر می شود.

جزئیات استخدام در پالایشگاه نفت اصفهان اعلام شد

جزئیات استخدام در پالایشگاه نفت اصفهان اعلام شد

شرکت پالایش نفت اصفهان به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهره برداری (نوبتکاری) خود از بین فارغ التحصیلان مرد واجد شرایط مطابق جدول زیر ازطریق برگزاری آزمون کتبی، مصاحبه حضوری، گزینش و طب کار درچهارچوب قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش پیمانکار شخص ثالث دعوت نیروی انسانی جذب می کند.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی؛

قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

قیمت پایه محصولات پتروشیمی دقایقی پیش از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شد.

 برنامه اورهال پتروشیمی ها در سال ۹۶

برنامه اورهال پتروشیمی ها در سال ۹۶

برنامه تعمیرات اساسی مجتمع های تولیدی پتروشیمی در سال ۹۶ توسط مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام شد.

آگهی استخدام موسسه آموزشی فرهنگی غیردولتی پتروشیمی ماهشهر

آگهی استخدام موسسه آموزشی فرهنگی غیردولتی پتروشیمی ماهشهر

موسسه آموزشی فرهنگی غیردولتی پتروشیمی ماهشهر برای سالتحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد ۱۸ نفر از داوطلبان خانم جهت کادر آموزشی ابتدایی و ۶ نفر کادر اداری (دو نفر آقا و چهار نفر خانم) به صورت قرارداد موقت و ۶ نفر جهت مشاوره (۲ نفر آقا و چهار نفر خانم) به صورت حق الزحمه ای ساعتی دعوت به همکاری کرده است.